Hjælp til MIT detfagligehus

 

Download manual til beskedsystem

Login med adgangskode

1. Hvordan opretter jeg login med adgangskode?

2. Er der bestemte krav til mit brugernavn og adgangskode?

3. Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min adgangskode, eller koden ikke virker?

4. Hvorfor kan jeg ikke oprette login med adgangskode?

5. Hvorfor kan jeg ikke oprette login med adgangskode på denne enhed?

 

Login med NemID

6. Jeg har oprettet login med adgangskode. Alligevel virker det ikke. Hvad kan jeg gøre?

7. Kan jeg bruge NemIDs nøgleapp, når jeg skal logge på?

8. Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har et NemID?

9. Jeg har kun adgang til netbank med mit NemID. Hvordan ændrer jeg det?

10. Jeg har spørgsmål til NemID

11. Hvorfor spørger I om CPR-nr., når jeg logger ind med NemID?

12. Jeg kan ikke indtaste mit CPR-nr., når jeg logger ind med NemID. Hvad kan jeg gøre?

 

Beskeder i MIT detfagligehus

13. Hvorfor kan jeg ikke se beskeder, når jeg er logget ind på min mobil?

14. Hvorfor kan jeg ikke se, hvor mange ulæste beskeder jeg har på min mobil?

15. Hvordan sender jeg en besked til jer?

16. Hvordan ser jeg vedhæftninger på min mobil?

17. Hvordan får jeg besked om, at der er kommet ny post til mig?

18. Hvordan kan jeg se, hvem jeg skriver med?

19. Hvorfor kan I ikke se de dokumenter, som jeg allerede har indsendt?

20. Hvordan virker søgefunktionen?

21. Hvordan sender jeg dokumenter?

22. Hvilke filtyper kan jeg sende? 

23. Hvorfor ligger beskederne ikke i den rigtige rækkefølge?

24. Hvordan åbner jeg det brev, der er vedhæftet i beskeden?

25. Hvad skal jeg gøre, når jeg ikke kan se den besked jeg lige har sendt?

 

Andre emner

26. Hvorfor ser dokumenterne mærkelige ud, når jeg åbner dem?

27. Hvordan sender jeg dokumenter i en god kvalitet?

28. Jeg har prøvet ovenstående forslag og kan stadig ikke logge ind. Hvad gør jeg?


Login med adgangskode

1. Hvordan opretter jeg login med adgangskode?

Login med adgangskode er et nemt og enkelt login til MIT detfagligehus, som du kan bruge, hvis du gerne vil slippe for at skulle bruge NemID. Det er ligeså sikkert som login med NemID, og det eneste du skal huske er din adgangskode.

Sådan opretter du login med adgangskode:

  1. På forsiden af MIT detfagligehus skal du klikke på ”Opret login med adgangskode”
  2. Du skal skal taste dit NemID.
  3. Du skal bekræfte, at din enhed er privat.
  4. Du skal bekræfte, at du accepterer brugeraftalen.
  5. Her skal du oprette dit login:
    • A: Du skal oprette et brugernavn. Vi har foreslået dit navn, men det kan du ændre, hvis du ønsker det.
    • B: Du skal oprette en adgangskode, der består af mindst 8 tegn. Den skal bestå af bogstaver, tal og specialtegn - brug mindst 2 af delene.
    • C: Du skal gentage adgangskoden, som du netop har valgt.
    • D: Du skal oprette et kaldenavn til enheden, som du opretter dit login på. Vi har foreslået et navn, som du frit kan ændre.
    • E: når du opretter login med adgangskode. Du får mulighed for at vælge et brugernavn, så du kan genkende dit login.
    • F: Klik på ”Opret” og du har herefter adgang til at logge på med din nye adgangskode fremover.

Du skal være opmærksom på, at login med adgangskode kun bliver oprettet på den enhed, du er på, når du opretter det.

Du skal også være opmærksom på, at der kun kan oprettes login med adgangskode for én person pr. enhed. Dvs. at din partner fx ikke kan oprette login med adgangskode på den samme enhed.

2. Er der bestemte krav til mit brugernavn og adgangskode?

Dit brugernavn er personligt, og du må kalde dig det, du vil. 

Adgangskoden skal bestå af mindst 8 tegn. Den skal bestå af bogstaver, tal og specialtegn - og af mindst 2 af delene. Dvs. fx bogstaver og tal eller bogstaver og specialtegn.

3. Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min adgangskode, eller koden ikke virker?

Du kan få hjælp til at oprette et nyt login, når du klikker på ”Glemt adgangskode” på forsiden ved loginfeltet. Her skal du bruge dit NemID.

Hvis det ikke virker, skal du kontakte os.

4. Hvorfor kan jeg ikke oprette login med adgangskode?

Hvis du ikke kan oprette et login med adgangskode, kan det skyldes, at en anden person allerede har oprettet et login med adgangskode på den enhed, du er på. Du kan i stedet oprette login med adgangskode på en anden enhed – desktop, tablet eller mobil.

5. Hvorfor kan jeg ikke oprette login med adgangskode på denne enhed?

Hvis du allerede har oprettet login på 5 enheder, kan du ikke oprette login på flere, da du maksimalt kan oprette login med adgangskode på 5 enheder i alt. For at oprette login på en ny enhed skal du først deaktivere en af dine andre tilmeldte enheder. Det gør du under menupunktet Mine Oplysninger i boksen 'Login med adgangskode'. Bemærk, at du kan bruge den samme adgangskode til alle dine enheder.

Gå til top

 

Login med NemID

6. Jeg har oprettet login med adgangskode. Alligevel virker det ikke. Hvad kan jeg gøre?

Det kan skyldes flere ting: 

Hvis du har indstillet din browser til at slette alle oplysninger, når du afslutter et besøg på hjemmesider, kan du ikke bruge login med adgangskode på MIT detfagligehus. 

Vi bruger din browsers interne hukommelse (local storage) til at gemme krypterede oplysninger om login på den enhed, det er oprettet på.

Så hvis du har indstillet din computer til at slette information om besøg på hjemmesider, når du lukker for browseren, bliver information om login med adgangskode også slettet, og så virker det ikke næste gang. Enten skal du indstille din browser anderledes, eller også kan du i stedet logge ind med NemID.

Login med adgangskode virker kun på den enhed, det er oprettet på. 

Login'et er knyttet til den specifikke enhed - dvs. din computer, tablet eller telefon - som det er oprettet på. Så hvis du har oprettet det på din computer og vil logge ind fra din telefon, skal du også oprette det på din telefon, for at det også virker der. Man har mulighed for at oprette login på op til 5 personlige enheder.

7. Kan jeg bruge NemIDs nøgleapp, når jeg skal logge på?

Med NemID's nøgleapp til smartphone kan du logge på MIT detfagligehus fra både desktop, tablet og mobil uden at skulle finde papkortet frem. Du skal bruge dit nøglekort til at aktivere app'en.

Du henter NemID nøgleappen til iPhone på Apple App Store eller til Android mobil på Google Play.

Læs mere om nøgleapp'en på nemid.nu

8. Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har et NemID?

Du kan bestille et NemID på nemid.nu. Du skal have et dansk pas eller et dansk kørekort for at bestille et NemID online. Hvis du ikke har det, kan du få NemID ved at møde personligt op på et borgerservicecenter i en kommune.

Hvis du skal udfylde blanketter, kan du bruge vores hjemmeside, hvor blanketterne kan printes og sendes med post: www.detfagligehus.dk/blanketter.

9. Jeg har kun adgang til netbank med mit NemID. Hvordan ændrer jeg det?

Hvis du har oprettet NemID for at logge på din netbank, skal du opgradere dit NemID til også at omfatte andre sider.

Hent vejledning hos Nemid.nu

10. Jeg har spørgsmål til NemID?

NemID.nu finder du hjælp til NemID, som fx problemer med at logge på, glemt adgangskode eller glemt bruger ID.

Her finder du hjælp til dit NemID

11. Hvorfor spørger I om CPR-nr., når jeg logger ind med NemID?

Når du logger ind med dit NemID, logger du faktisk ind hos NemID. Vi får herefter dine data tilbage fra NemID via et certifikat. De data indeholder et unikt id, som af sikkerhedsmæssige skal passe sammen med dit cpr.nr. Hvis du aktivt selv tilkendegiver i checkboksen, at vi må gemme dit cpr.nr., kan du undgå at blive spurgt om dit cpr.nr. hver gang, du logger ind med NemID.

12. Jeg kan ikke indtaste mit CPR-nr., når jeg logger ind med NemID. Hvad kan jeg gøre?

Når du logger ind med NemID, beder vi dig om at indtaste dit CPR-nr. én gang til efter login med NemID. I enkelte tilfælde kan det ske, at man ikke kan indtaste noget i feltet til CPR-nr., og at man derfor ikke kan logge ind. Vi foreslår, at du bruger et andet program til at se MIT detfagligehus, fx Chrome, eller benytter en smartphone eller iPad, da fejlen i øjeblikket ser ud til kun at opstå i browseren Internet Explorer version 11. Det er en fejl vi arbejder på at løse, og vi hører meget gerne fra dig, hvis du oplever det.

Gå til top

 

Beskeder i MIT detfagligehus

13. Hvorfor kan jeg ikke se beskeder, når jeg er logget ind på min mobil?

Du skal scrolle lidt ned, hvis beskederne ikke ligger som det første på siden. Du kan også klikke på menuen i øverste højre hjørne (de 3 vandrette streger) og vælge Beskeder.

14. Hvorfor kan jeg ikke se, hvor mange ulæste beskeder jeg har på min mobil?

Funktionen med at vise antal ulæste beskeder virker i øjeblikket kun på computer og tablet. Vi arbejder på at udvikle denne funktion til mobil.

15. Hvordan sender jeg en besked til jer?

Klik på knappen ”Skriv ny besked” på ”Min side”. Knappen er placeret i boksen ”Beskeder”. Eller vælg ”Beskeder” i menuen og klik på knappen ”Skriv ny besked”. Se også Guide – Send besked og se post i MIT detfagligehus.

16. Hvordan ser jeg vedhæftninger på min mobil?

Hvis der er vedhæftet et dokument i en besked til dig,bliver det vist med et blåt papirclips-ikon, som du kan trykke på. Hvordan dokumentet vil blive vist, afhænger af hvordan din mobil viser vedhæftede filer. Vi anbefaler, at du åbner vedhæftninger på en computer, hvis du har mulighed for det, da det som regel er lettere at se vedhæftninger på den.

17. Hvordan får jeg besked om, at der er kommet ny post til mig?

Når vi skriver til dig, får du tilsendt en notifikation pr. e-mail om, at der er kommet en besked til dig i MIT detfagligehus. Husk derfor at tjekke, at du har gives os den korrekte e-mail. Klik på ”Mine oplysninger” i menuen. Klik derefter på knappen ”Ret oplysninger”, hvis din e-mail skal ændres.

18. Hvordan kan jeg se, hvem jeg skriver med?

Navnet på afsenderen fremgår i beskeden, men du kan også altid se kontaktinfo på afsenderen ved at klikke på ”Kontakt” i øverste højre hjørne, når du har klikket på en besked.

19. Hvorfor kan I ikke se de dokumenter, som jeg allerede har indsendt?

Hvis du tidligere har indsendt dokumenter til fagforeningen, har a-kassen mulighed for at få adgang til dem, hvis du udfylder Fuldmagt DFH-300. Ellers må du oprette en ny besked og vedhæfte dokumenterne igen. Systemet giver dig desværre ikke mulighed for at videresende eller gensende en besked, som du allerede har sendt én gang.

20. Hvordan virker søgefunktionen?

Du kan søge i overskrifter, emner på besked-tråde, medarbejdere eller afdelinger. Du kan i øjeblikket ikke søge på indhold i de enkelte beskeder. Vi håber at kunne udvikle denne funktion på et senere tidspunkt.

21. Hvordan sender jeg dokumenter?

Du vedhæfter dokumenter ved at klikke på den blå tekst ”vedhæft”, når du er i gang med at skrive en ny besked.

22. Hvilke filtyper kan jeg sende?

Vi anbefaler, at du sender pdf. De tilladte filtyper du kan sende til os er: Docx, pdf, jpg, jpeg, png, odt, doc, htm, rtf, html, tif, txt, gif, bmp, xlsx, xls, pptx, zip. Det betyder, at vi modtager alle brugte typer billedfiler, tekstfiler, regneark og lignende.

23. Hvorfor ligger beskederne ikke i den rigtige rækkefølge?

Beskederne sorteres, så ulæste og nyeste beskeder ligger først. Hvis der er en ulæst besked i en beskedtråd, så vil den ligge øverst, selvom der er tale om en gammel tråd.

24. Hvordan åbner jeg det brev, der er vedhæftet i beskeden?

Det gør du ved at klikke på linket i beskeden. Så bliver brevet åbnet som en PDF-fil. Du besvarer brevet på samme måde, som når du skriver svar på en besked.

25. Hvad skal jeg gøre, når jeg ikke kan se den besked jeg lige har sendt?

Prøv at opdatere siden ved at taste Ctrl + F5. Det vil i de fleste tilfælde kunne løse problemet.

Gå til top

 

Andre emner

26. Hvorfor ser dokumenterne mærkelige ud, når jeg åbner dem?

Det kan skyldes, at du ikke har installeret en pdf-fremviser, eller at du er kommet til at vælge et forkert program til at vise en pdf på din computer.
Læs mere om, hvordan du ændrer Windows-programmer på din computer.

27. Hvordan sender jeg dokumenter i en god kvalitet?

Det er vigtigt, at vi kan læse og udskrive de dokumenter, du sender til os med kontaktformular og e-mail. De er desværre nogle gange så uklare eller gnidrede, når vi modtager dem, at vi ikke kan læse dem.

Guide til at sikre, at dokumenter bliver sendt i en god kvalitet

28. Jeg har prøvet ovenstående forslag og kan stadig ikke logge ind. Hvad gør jeg?

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp.

 

Gå til top